B.Com 3rd Year Principle of Marketing Online Test

B.Com 3rd Year Principle of Marketing Online Test

Bcom Online Test Preparation your Exam :- 

Go To Result Page : click

Chapter 01 :


  • Principle of Marketing Chapter 1st = Marketing: An Introduction
  • /66
    135

    This Quiz Time only 10 minutes

    Your Time is Finish  10 minutes    Thanks for Giving This Test.


    All Question

    Marketing: An Introduction

    Marketing: An Introduction

    Please Give Your Information

    For start the Quiz

    1 / 66

    66. Which type of utility is created in the product through marketing:

    66. विपणन के माध्यम से उत्पाद में किस प्रकार की उपयोगिता का निर्माण होता है:

    2 / 66

    65, The selling concept aims at:

    65, बिक्री की अवधारणा का लक्ष्य है:

    3 / 66

    64. Societal Marketing concept emphasis on:

    64. सामाजिक विपणन अवधारणा पर जोर:

    4 / 66

    63. The societal marketing concept lay emphasis on:

    63. सामाजिक विपणन अवधारणा पर बल दिया गया है:

    5 / 66

    62. According to Philip Kotler, number of marketing concept is:

    62. फिलिप कोटलर के अनुसार, विपणन अवधारणा की संख्या है:

    6 / 66

    61. Assumption of marketing concept is:

    61. विपणन अवधारणा की मान्यता है:

    7 / 66

    60. Basic Component of marketing is:

    60. विपणन का मूल घटक है:

    8 / 66

    59. Reason of increasing importance of marketing is:

    59. विपणन के बढ़ते महत्व का कारण है:

    9 / 66

    58. Modern concept of Marketing is:

    58. विपणन की आधुनिक अवधारणा है:

    10 / 66

    57. Product concept of marketing is:

    57. विपणन की उत्पाद अवधारणा है:

    11 / 66

    56. Centre point of marketing is:

    56. विपणन का केंद्र बिंदु है:

    12 / 66

    55. Marketing is a:

    55. विपणन एक है:

    13 / 66

    54. Day to day the status of relationship marketing is:

    54. दिन-प्रतिदिन संबंध विपणन की स्थिति है:

    14 / 66

    53. Main object of marketing management is:

    53. विपणन प्रबंधन का मुख्य उद्देश्य है:

    15 / 66

    52. Main aspect of Relationship Marketing is:

    52. रिलेशनशिप मार्केटिंग का मुख्य पहलू है:

    16 / 66

    51. is the marketing concept Meaning of Seller’s market is where:

    51. विपणन अवधारणा है विक्रेता के बाजार का अर्थ वह है जहां:

    17 / 66

    50. “Marketing Management action.” Who said this:

    50. "विपणन प्रबंधन कार्रवाई।" यह किसने कहा:

    18 / 66

    49. Which of the following does not include in the marketing research:

    49. निम्नलिखित में से कौन विपणन अनुसंधान में शामिल नहीं है:

    19 / 66

    48. Physical distribution works of marketing does not include:

    48. विपणन के भौतिक वितरण कार्यों में शामिल नहीं है:

    20 / 66

    47. Subsidiary functions of marketing is:

    47. विपणन के सहायक कार्य हैं:

    21 / 66

    46. Every institution has to performed the tasks in modern era, which are:

    46. ​​आधुनिक युग में प्रत्येक संस्था को ऐसे कार्य करने होते हैं, जो इस प्रकार हैं:

    22 / 66

    45. Scope of marketing includes:

    45. विपणन के दायरे में शामिल हैं:

    23 / 66

    44. Marketing is related with:

    44. विपणन संबंधित है:

    24 / 66

    43. Marketing is a:

    43. विपणन एक है:

    25 / 66

    42. Marketing is:

    42. विपणन है:

    26 / 66

    41. According to Clark and Clark, functions of marketing is:

    41. क्लार्क और क्लार्क के अनुसार, विपणन के कार्य हैं:

    27 / 66

    40. According to McGarry, functions of marketing is:

    40. मैकगैरी के अनुसार, विपणन के कार्य हैं:

    28 / 66

    39. “The function of marketing is the establishment contact.” Who said this?

    39. "विपणन का कार्य स्थापना संपर्क है।" यह किसने कहा?

    29 / 66

    38. Scope of selling in comparison to marketing is

    38. विपणन की तुलना में बिक्री का दायरा है

    30 / 66

    37, The oldest concept of marketing is known as:

    37, विपणन की सबसे पुरानी अवधारणा के रूप में जाना जाता है:

    31 / 66

    36. The top most aspect in a business is

    36. एक व्यवसाय में सबसे शीर्ष पहलू है

    32 / 66

    35. “A marketing system is the set of significant institutions and flows that connect an organisation to its markets”. This definition is given by:

     "एक विपणन प्रणाली महत्वपूर्ण संस्थानों और प्रवाह का समूह है जो एक संगठन को उसके बाजारों से जोड़ती है"। यह परिभाषा दी गई है:

    33 / 66

    34. Effective Marketing helps in:

     प्रभावी विपणन में मदद करता है:

    34 / 66

    33. When start the marketing period based on customer orientation:

    ग्राहक अभिविन्यास के आधार पर विपणन अवधि कब शुरू करें:

    35 / 66

    32. Marketing includes activities involved in the flow of goods and service from production to consumption.” This statement is:

     विपणन में उत्पादन से उपभोग तक माल और सेवा के प्रवाह में शामिल गतिविधियाँ शामिल हैं। ” यह कथन है:

    36 / 66

    31. In modern age consumer is the………… of the market:

     आधुनिक युग में उपभोक्ता बाजार का ………..

    37 / 66

    30. “Combination of all marketing resources and marketing efforts of an enterprise through which its pre-determined objectives may be achieved.” This statement refers to ………:

     "एक उद्यम के सभी विपणन संसाधनों और विपणन प्रयासों का संयोजन जिसके माध्यम से इसके पूर्व निर्धारित उद्देश्यों को प्राप्त किया जा सकता है।" यह कथन ……… को संदर्भित करता है:

    38 / 66

    29. Social marketing concept is given by:

    29. सामाजिक विपणन अवधारणा किसके द्वारा दी गई है:

    39 / 66

    28. Product Orientd Concept of marketing dose not include.

    28. उत्पाद उन्मुख विपणन खुराक की अवधारणा शामिल नहीं है।

    40 / 66

    27, “Marketing is the delivery of standard of living of the society.” What meaning derives this statement?

    27, "विपणन समाज के जीवन स्तर की डिलीवरी है।" इस कथन का क्या अर्थ निकलता है?

    41 / 66

    26. Which activities are included in marketing?

    26. विपणन में कौन सी गतिविधियाँ शामिल हैं?

    42 / 66

    25, The collection, analysis and interpretation of data for guiding marketing decision is ………..:

     विपणन निर्णय को निर्देशित करने के लिए डेटा का संग्रह, विश्लेषण और व्याख्या ……….. है:

    43 / 66

    24, The emphasis in marketing is on the identification and satisfaction of ………:

    विपणन में जोर ……… की पहचान और संतुष्टि पर है:

    44 / 66

    23. “Just as marketing does not begin at the end of the production line it does not end with the final sale.”This statement is of:

    23. "जिस प्रकार विपणन उत्पादन लाइन के अंत में शुरू नहीं होता है, यह अंतिम बिक्री के साथ समाप्त नहीं होता है।" यह कथन है:

    45 / 66

    22. “Marketing is the creation and delivery of standard of living.” This statement is of:

     "विपणन जीवन स्तर का निर्माण और वितरण है।" यह कथन है:

    46 / 66

    21. Marketing is the that open the doors of the economic growth of underdeveloped countries:

     विपणन वह है जो अविकसित देशों के आर्थिक विकास के द्वार खोलता है:

    47 / 66

    20. Which is not the merchandising function of marketing?

     कौन सा विपणन का व्यापारिक कार्य नहीं है?

    48 / 66

    19. Modern Concept of marketing does not accept:

     विपणन की आधुनिक अवधारणा स्वीकार नहीं करती है:

    49 / 66

    18. Marketing starts from:

     मार्केटिंग शुरू होती है:

    50 / 66

    17. Marketing’s the performance of business activities that direct the flow of goods and services from producer to consumer or user.” Who quoted this statement?

     विपणन व्यावसायिक गतिविधियों का प्रदर्शन है जो उत्पादक से उपभोक्ता या उपयोगकर्ता के लिए वस्तुओं और सेवाओं के प्रवाह को निर्देशित करता है। इस कथन का हवाला किसने दिया?

    51 / 66

    16. Neglect of marketing is one of the main factors which keeps an economy undr developed, are the views of:

     विपणन की उपेक्षा एक मुख्य कारक है जो अर्थव्यवस्था को अविकसित रखता है, इसके विचार हैं:

    52 / 66

    15. Utility concept of marketing has been given by:

     विपणन की उपयोगिता अवधारणा किसके द्वारा दी गई है:

    53 / 66

    14. “The marketing concept is customer orientation backed by integrated marketing aimed at generating customer satisfaction as the key to satisfying organisational goals.” This statement is of:

    "विपणन अवधारणा ग्राहक अभिविन्यास है जो एकीकृत विपणन द्वारा समर्थित है जिसका उद्देश्य ग्राहकों की संतुष्टि को संगठनात्मक लक्ष्यों को संतुष्ट करने की कुंजी के रूप में उत्पन्न करना है।" यह कथन है:

    54 / 66

    13, Importance of marketing concept is for:

    विपणन अवधारणा का महत्व है:

    55 / 66

    12. Marketing concept is:

    विपणन अवधारणा है:

    56 / 66

    11. Macro marketing was introduced by:

    मैक्रो मार्केटिंग किसके द्वारा शुरू की गई थी:

    57 / 66

    10. Which is not the function of marketing:

    कौन सा विपणन का कार्य नहीं है:

    58 / 66

    9. Marketing Institutions include:

    विपणन संस्थानों में शामिल हैं:

    59 / 66

    8. Marketing expenditure is a burden:

    विपणन व्यय एक बोझ है:

    60 / 66

    7. Money spent on marketing is:

    मार्केटिंग पर खर्च किया गया पैसा है:

    61 / 66

    6. For business, marketing is:

    व्यवसाय के लिए, विपणन है:

    62 / 66

    5. The basic objective of marketing function is to link:

    मार्केटिंग फ़ंक्शन का मूल उद्देश्य लिंक करना है:

    63 / 66

    4. The advantage of marketing is to:

    विपणन का लाभ है:

    64 / 66

    3. “Marketing is the fundamental business philosophy.” statement is given by:

    "विपणन मौलिक व्यवसाय दर्शन है।" कथन द्वारा दिया गया है:

    65 / 66

    2. “Marketing comprises both buying and selling activities.” This definition is of:

    "विपणन में खरीद और बिक्री दोनों गतिविधियां शामिल हैं।" यह परिभाषा इस प्रकार है:

    66 / 66

    1, “Marketing is the delivery of standard.” This definition is of:

    "विपणन मानक की डिलीवरी है।" यह परिभाषा इस प्रकार है:

    Your score is

    0%

    Please Give Your Review