B.Com 3rd Year Principle of Marketing Online Test

  • Principle of Marketing Chapter 3rd = Marketing
  • Environment
  • /26
    52

    This Quiz Time only 10 minutes

    Your Time is Finish  10 minutes    Thanks for Giving This Test.


    All Question

    Marketing Environment

    Marketing Environment

    Please Give Your Information

    For start the Quiz

    1 / 26

    26. Which of the following is concerned with Natural environment:

    26. निम्नलिखित में से कौन प्राकृतिक पर्यावरण से संबंधित है:

    2 / 26

    25. Which of the following is not concerned with demographic environment:

    25. निम्नलिखित में से कौन जनसांख्यिकीय वातावरण से संबंधित नहीं है:

    3 / 26

    24. Which of the following is not concerned with economic environment?

    24. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक वातावरण से संबंधित नहीं है?

    4 / 26

    23. Which of the following is factor of micro environment:

    23. निम्न में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण का कारक है:

    5 / 26

    22. Part of external environment is:

    22. बाहरी वातावरण का हिस्सा है:

    6 / 26

    21. Company’s External environment is:

    21. कंपनी का बाहरी वातावरण है:

    7 / 26

    20. Company’s micro environment is:

    20. कंपनी का सूक्ष्म वातावरण है:

    8 / 26

    19. Benefit of environment scanning are:

    9 / 26

    18. Factors affecting macro environment of an enterprise are:

    18. एक उद्यम के मैक्रो पर्यावरण को प्रभावित करने वाले कारक हैं:

    10 / 26

    17. Which of the following is not a economic determinant?

    17. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक निर्धारक नहीं है?

    11 / 26

    16. Which of the following Marketing Environment?

    16. निम्नलिखित में से कौन सा विपणन वातावरण?

    12 / 26

    15. When the environmental forces do not show a significant change, these are termed as:

    15. जब पर्यावरणीय बल महत्वपूर्ण परिवर्तन नहीं दिखाते हैं, तो इन्हें कहा जाता है:

    13 / 26

    14. Demography is the study of:

    14. जनसांख्यिकी का अध्ययन है:

    14 / 26

    13. Anthropological factors that influence marketing, belongs to:

    13. विपणन को प्रभावित करने वाले मानवशास्त्रीय कारक संबंधित हैं:

    15 / 26

    12. Under economic environment, a marketing manager generally studies the following factors and trends:

    12. आर्थिक वातावरण के तहत, एक विपणन प्रबंधक आमतौर पर निम्नलिखित कारकों और प्रवृत्तियों का अध्ययन करता है:

    16 / 26

    11. Economic environment is concerning to:

    11. आर्थिक वातावरण संबंधित है:

    17 / 26

    10. Which of the following is not related to micro environment?

    10. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है?

    18 / 26

    9. Factors/forces which indirectly affect the market operation ability of the company are:

    9. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को परोक्ष रूप से प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं:

    19 / 26

    8. Factors/Forces which directly affect the market operation ability of the company are:

    8. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को सीधे प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं:

    20 / 26

    7. The social aspect comes under the marketing is:

    7. विपणन के अंतर्गत आने वाला सामाजिक पहलू है:

    21 / 26

    6. Strategic and marketing analysis do not include:

    6. सामरिक और विपणन विश्लेषण में शामिल नहीं है:

    22 / 26

    5. Which of the following is not related to micro- environment:

    5. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है:

    23 / 26

    4. Which of the following is not external force of marketing environment:

    4. निम्नलिखित में से कौन विपणन वातावरण की बाहरी शक्ति नहीं है:

    24 / 26

    3. Marketing management has control over macro/external environment factors:

    3. विपणन प्रबंधन का मैक्रो/बाह्य पर्यावरणीय कारकों पर नियंत्रण होता है:

    25 / 26

    2. Marketing management has control over micro environment factors:

    2. विपणन प्रबंधन का सूक्ष्म पर्यावरण कारकों पर नियंत्रण होता है:

    26 / 26

    1. “In environment only one thing is fixed and that is change.” This statement is of:

    1. "पर्यावरण में केवल एक चीज तय होती है और वह है बदलाव।" यह कथन है:

    Your score is

    0%

    Please Give Your Review