B.Com 3rd Year Principle of Marketing Online Test

  • Principle of Marketing Chapter 3rd = Marketing
  • Environment
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    26. Which of the following is concerned with Natural environment:

    26. निम्नलिखित में से कौन प्राकृतिक पर्यावरण से संबंधित है:

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    25. Which of the following is not concerned with demographic environment:

    25. निम्नलिखित में से कौन जनसांख्यिकीय वातावरण से संबंधित नहीं है:

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    24. Which of the following is not concerned with economic environment?

    24. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक वातावरण से संबंधित नहीं है?

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    23. Which of the following is factor of micro environment:

    23. निम्न में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण का कारक है:

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    22. Part of external environment is:

    22. बाहरी वातावरण का हिस्सा है:

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    21. Company’s External environment is:

    21. कंपनी का बाहरी वातावरण है:

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    20. Company’s micro environment is:

    20. कंपनी का सूक्ष्म वातावरण है:

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    19. Benefit of environment scanning are:

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    18. Factors affecting macro environment of an enterprise are:

    18. एक उद्यम के मैक्रो पर्यावरण को प्रभावित करने वाले कारक हैं:

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    17. Which of the following is not a economic determinant?

    17. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक निर्धारक नहीं है?

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    16. Which of the following Marketing Environment?

    16. निम्नलिखित में से कौन सा विपणन वातावरण?

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    15. When the environmental forces do not show a significant change, these are termed as:

    15. जब पर्यावरणीय बल महत्वपूर्ण परिवर्तन नहीं दिखाते हैं, तो इन्हें कहा जाता है:

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    14. Demography is the study of:

    14. जनसांख्यिकी का अध्ययन है:

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    13. Anthropological factors that influence marketing, belongs to:

    13. विपणन को प्रभावित करने वाले मानवशास्त्रीय कारक संबंधित हैं:

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    12. Under economic environment, a marketing manager generally studies the following factors and trends:

    12. आर्थिक वातावरण के तहत, एक विपणन प्रबंधक आमतौर पर निम्नलिखित कारकों और प्रवृत्तियों का अध्ययन करता है:

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    11. Economic environment is concerning to:

    11. आर्थिक वातावरण संबंधित है:

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    10. Which of the following is not related to micro environment?

    10. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है?

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    9. Factors/forces which indirectly affect the market operation ability of the company are:

    9. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को परोक्ष रूप से प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं:

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    8. Factors/Forces which directly affect the market operation ability of the company are:

    8. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को सीधे प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं:

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    7. The social aspect comes under the marketing is:

    7. विपणन के अंतर्गत आने वाला सामाजिक पहलू है:

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    6. Strategic and marketing analysis do not include:

    6. सामरिक और विपणन विश्लेषण में शामिल नहीं है:

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    5. Which of the following is not related to micro- environment:

    5. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है:

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    4. Which of the following is not external force of marketing environment:

    4. निम्नलिखित में से कौन विपणन वातावरण की बाहरी शक्ति नहीं है:

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    3. Marketing management has control over macro/external environment factors:

    3. विपणन प्रबंधन का मैक्रो/बाह्य पर्यावरणीय कारकों पर नियंत्रण होता है:

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    2. Marketing management has control over micro environment factors:

    2. विपणन प्रबंधन का सूक्ष्म पर्यावरण कारकों पर नियंत्रण होता है:

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    1. “In environment only one thing is fixed and that is change.” This statement is of:

    1. "पर्यावरण में केवल एक चीज तय होती है और वह है बदलाव।" यह कथन है:

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