B.Com 3rd Year Principle of Marketing Online Test Principle of Marketing Chapter 3rd = Marketing Environment /26 65 This Quiz Time only 10 minutes Your Time is Finish 10 minutes Thanks for Giving This Test. All Question Marketing Environment Content in The Article Toggle Marketing: An IntroductionPlease Give Your InformationFor start the QuizMarketing MixPlease Give Your InformationFor start the QuizMarketing EnvironmentPlease Give Your InformationFor start the QuizConsumer BehaviourPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the QuizPlease Give Your InformationFor start the Quiz Marketing Environment Please Give Your Information For start the Quiz NameEmailPhone Number 1 / 26 26. Which of the following is concerned with Natural environment: 26. निम्नलिखित में से कौन प्राकृतिक पर्यावरण से संबंधित है: Natural resources / Natural resources Climate / जलवायु Pollution / प्रदूषण All above / सभी उपरोक्त 2 / 26 25. Which of the following is not concerned with demographic environment: 25. निम्नलिखित में से कौन जनसांख्यिकीय वातावरण से संबंधित नहीं है: Size of population / जनसंख्या का आकार Density of population / जनसंख्या का घनत्व Birth rate / जन्म दर Religion and caste / धर्म और जाति 3 / 26 24. Which of the following is not concerned with economic environment? 24. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक वातावरण से संबंधित नहीं है? Demand determinants / मांग निर्धारक Government Policies / मांग निर्धारक Tax structure / कर संरचना State of development / विकास की स्थिति 4 / 26 23. Which of the following is factor of micro environment: 23. निम्न में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण का कारक है: Customers / ग्राहकों Competitors / प्रतियोगियों Social groups / सामाजिक समूह All above / सभी उपरोक्त 5 / 26 22. Part of external environment is: 22. बाहरी वातावरण का हिस्सा है: Microenvironment / सूक्ष्म पर्यावरण Macro environment / स्थूल पर्यावरण Both (a) and (b) / A और B दोनों) None of these / इनमें से कोई नहीं 6 / 26 21. Company’s External environment is: 21. कंपनी का बाहरी वातावरण है: Controllable / चलाया हुआ Partially controllable / आंशिक रूप से नियंत्रित Uncontrollable / अवज्ञा का None of the above / None of the above 7 / 26 20. Company’s micro environment is: 20. कंपनी का सूक्ष्म वातावरण है: Controllable / चलाया हुआ Partially controllable / आंशिक रूप से नियंत्रित Both (a) and (b) / A और B दोनों None of the above / None of the above 8 / 26 19. Benefit of environment scanning are: Customers’ need can be known marketer can make SWOT analysis easily Strategies of the competitors can be anticipated All of the above 9 / 26 18. Factors affecting macro environment of an enterprise are: 18. एक उद्यम के मैक्रो पर्यावरण को प्रभावित करने वाले कारक हैं: Demographic and Cultural / जनसांख्यिकी और सांस्कृतिक Economic and Technological / आर्थिक और तकनीकी Political and Legal / Political and Legal All of above / ऊपर के सभी 10 / 26 17. Which of the following is not a economic determinant? 17. निम्नलिखित में से कौन आर्थिक निर्धारक नहीं है? Personal Income / व्यक्तिगत आय Consumer’s Credit / उपभोक्ता का क्रेडिट Standard of living / जीवन स्तर Personality / व्यक्तित्व 11 / 26 16. Which of the following Marketing Environment? 16. निम्नलिखित में से कौन सा विपणन वातावरण? Demographic Environment / जनसांख्यिकीय वातावरण Economic Environment / जनसांख्यिकीय वातावरण Competitive Environment / प्रतिस्पर्धी माहौल Micro Environment is not an external force of / सूक्ष्म पर्यावरण किसकी बाहरी शक्ति नहीं है? 12 / 26 15. When the environmental forces do not show a significant change, these are termed as: 15. जब पर्यावरणीय बल महत्वपूर्ण परिवर्तन नहीं दिखाते हैं, तो इन्हें कहा जाता है: Static Environment / स्थिर पर्यावरण Dynamic Environment / गतिशील वातावरण Macro Environment / स्थूल पर्यावरण Marketing-mix / विपणन मिश्रण 13 / 26 14. Demography is the study of: 14. जनसांख्यिकी का अध्ययन है: Human beings / मनुष्य Human population / मानव जनसंख्या Brand loyalty / मानव जनसंख्या None of the above / इनमे से कोई भी नहीं 14 / 26 13. Anthropological factors that influence marketing, belongs to: 13. विपणन को प्रभावित करने वाले मानवशास्त्रीय कारक संबंधित हैं: Demographic forces / जनसांख्यिकीय बल Social forces / सामाजिक ताकतें Economical forces / आर्थिक बल Physical forces / शारीरिक बल 15 / 26 12. Under economic environment, a marketing manager generally studies the following factors and trends: 12. आर्थिक वातावरण के तहत, एक विपणन प्रबंधक आमतौर पर निम्नलिखित कारकों और प्रवृत्तियों का अध्ययन करता है: Real income growth / वास्तविक आय वृद्धि Variations in geographical income distribution and its trends / भौगोलिक आय वितरण और इसकी प्रवृत्तियों में बदलाव Trends in consumer savings / उपभोक्ता बचत में रुझान All of the above / ऊपर के सभी 16 / 26 11. Economic environment is concerning to: 11. आर्थिक वातावरण संबंधित है: Internal environment / आंतरिक पर्यावरण External environment / बाहरी वातावरण Moral environment / बाहरी वातावरण All of the above / ऊपर के सभी 17 / 26 10. Which of the following is not related to micro environment? 10. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है? Supplies / आपूर्ति Customers / ग्राहकों Competitors / प्रतियोगियों Technological forces / तकनीकी बल 18 / 26 9. Factors/forces which indirectly affect the market operation ability of the company are: 9. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को परोक्ष रूप से प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं: Controllable / चलाया हुआ Uncontrollable / अवज्ञा का Micrololla / माइक्रोलोला None of these / इनमें से कोई नहीं 19 / 26 8. Factors/Forces which directly affect the market operation ability of the company are: 8. कंपनी की बाजार संचालन क्षमता को सीधे प्रभावित करने वाले कारक/बल हैं: Controllable / चलाया हुआ Uncontrollable el / अनियंत्रित एल Macro / मैक्रो None of these / इनमें से कोई नहीं 20 / 26 7. The social aspect comes under the marketing is: 7. विपणन के अंतर्गत आने वाला सामाजिक पहलू है: Pollution / प्रदूषण Adulteration / मिलावट Both (a) and (b) / A और B दोनों None of the above / इनमे से कोई भी नहीं 21 / 26 6. Strategic and marketing analysis do not include: 6. सामरिक और विपणन विश्लेषण में शामिल नहीं है: Environmental Analysis / वातवरण का विश्लेषण Productivity Analysis / उत्पादकता विश्लेषण Competitor Analysis / प्रतियोगी विश्लेषण Customer Analysis / प्रतियोगी विश्लेषण 22 / 26 5. Which of the following is not related to micro- environment: 5. निम्नलिखित में से कौन सूक्ष्म पर्यावरण से संबंधित नहीं है: Customers / Customers Suppliers / आपूर्तिकर्ताओं Technological Forces / तकनीकी बल Marketing Intermediaries / विपणन बिचौलिए 23 / 26 4. Which of the following is not external force of marketing environment: 4. निम्नलिखित में से कौन विपणन वातावरण की बाहरी शक्ति नहीं है: Demographic Environment / जनसांख्यिकीय वातावरण Economic environment / आर्थिक माहौल Consumer demand environment / उपभोक्ता मांग वातावरण Company’s resources / कंपनी के संसाधन 24 / 26 3. Marketing management has control over macro/external environment factors: 3. विपणन प्रबंधन का मैक्रो/बाह्य पर्यावरणीय कारकों पर नियंत्रण होता है: Yes / हां No / नहीं Partial / आंशिक Uncertain / ढुलमुल 25 / 26 2. Marketing management has control over micro environment factors: 2. विपणन प्रबंधन का सूक्ष्म पर्यावरण कारकों पर नियंत्रण होता है: Yes / हां No / नहीं Partial / आंशिक Uncertain / ढुलमुल 26 / 26 1. “In environment only one thing is fixed and that is change.” This statement is of: 1. "पर्यावरण में केवल एक चीज तय होती है और वह है बदलाव।" यह कथन है: Philip Kotler / फिलिप कोटलर Alvin Toffler / एल्विन टॉफ़लर William J. Stanton / विलियम जे. स्टैंटन Peter F. Drucker / पीटर एफ. ड्रकर Your score is LinkedIn Facebook Twitter VKontakte 0% Restart quiz Please Give Your Review Send feedback Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23